چرا هدايت قرآن ويژه پرهيزكاران است ؟

بسم الله الرحمن الرحیم

 

چرا هدايت قرآن ويژه پرهيزكاران است ؟

10111813400652

در ابتدای سوره بقره بعد از بسم الله الرحمن الرحیم آمده است الف لام میم ذالک الکتاب لاریب فیه هدی للمتقین/ بعد ار حروف مقطعه آمده است این کتاب شکی در آن نیست هدایت است برای متقین

پس متوجه می شویم کسانیکه تقوا داشته باشند مورد هدایت قرآن قرار خواهند گرفت

قسمت ذیل ازتفسیر نمونه برای شما انتخاب شده است 

چرا هدايت قرآن ويژه پرهيزكاران است ؟
مسلما قرآن براى هدايت همه جهانيان نازل شده ، ولى چرا در آيه فوق هدايت قرآن مخصوص پرهيزكاران معرفى گرديده ؟
علت آن اين است كه تا مرحله اى از تقوا در وجود انسان نباشد (مرحله تسليم در مقابل حق و پذيريش آنچه هماهنگ با عقل و فطرت است ) محال است انسان از هدايت كتابهاى آسمانى و دعوت انبياء بهره بگيرد.
به تعبير ديگر: افراد فاقد ايمان دو گروهند: گروهى هستند كه در جستجوى حقند و اين مقدار از تقوا در دل آنها وجود دارد كه هر جا حق را ببينند پذيرا مى شوند.
گروه ديگرى افراد لجوج و متعصب و هواپرستى هستند كه نه تنها در جستجوى حق نيستند بلكه هر جا آن را بيابند براى خاموش كردنش تلاش مى كنند.
مسلما قرآن و هر كتاب آسمانى ديگر تنها به حال گروه اول مفيد بوده و هست و گروه دوم از هدايت آن بهره اى نخواهند گرفت .
و باز به تعبير ديگر: علاوه بر (فاعليت فاعل ) (قابليت قابل ) نيز شرط است ، هم در هدايت تكوينى و هم در هدايت تشريعى .
زمين شوره زار هرگز سنبل بر نيارد، اگر چه هزاران مرتبه باران بر آن ببارد بلكه بايد زمين آماده باشد تا از قطرات زنده كننده باران بهره گيرد.
سرزمين وجود انسانى نيز تا از لجاجت و عناد و تعصب پاك نشود، بذر هدايت را نمى پذيرد، و لذا خداوند مى فرمايد:(قرآن هادى و راهنماى متقيان است ).

One comment on “چرا هدايت قرآن ويژه پرهيزكاران است ؟

  1. علی خانی گفت:

    منطقی است بگوییم اهل تقوا بودن مسیر هدایت را برای انسان باز می کند. استمرار تقوا بموازات بهره گیری از هدایت کتاب الهی بایستی به استحکام تقوا و جدی تر شدن شخص در عمل به واجب و پرهیز از منکر منجر شود
    اعمال صالح ایمان فرد را راسخ و قوی می کند.
    همه در نماز می گوییم ما را به صراط مستقیم هدایت فرما
    کلام معصومین و شیوه زندگی آنها راه را برایمان روشن می سازد تا کلام خدا را بهتر بفهمیم و انشاء الله به بهترین نحو هدایت شویم و از ظلمات و تردید ها بسوی نور و بصیرت حرکت کنیم / ان شاء الله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.