ننه علی مادر همه شهیدان است

ننه علی مادر همه شهیدان است
.
خبرگزاری فارس: ۱۲ روایت از مادری که مادر بودن را معنا کرد/ «ننه علی» مادر همه شهیدان است
    •  
    • نویسنده کتاب «ننه علی، مادر تمام شهیدان» گفت: به حق ننه علی مادر همه ما و شهیدان و اسوه صبر و ایستادگی است و در زمان حیاتش همیشه به این موضوع تاکید داشت. به همین خاطر عنوان کتابم را «ننه علی، مادر تمام شهیدان» انتخاب کردم

 

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، آیین رونمایی از کتاب «ننه علی، مادر تمام شهیدان» با حضور جمعی از مادران شهدا، خانواده ننه علی و مسئولان شهری از بنیاد شهید و شهرداری تهران در فرهنگسرای مهر برگزار شد.

*ننه علی الماس درخشان در دل شب‌های تار

سعید رنجبریان، مدیر فرهنگی هنری منطقه 19 و رییس فرهنگسرای مهر در مراسم رونمایی از کتاب « ننه علی، مادر تمام شهیدان» با بیان اینکه ننه علی تنها مادر شهیدی است که در مزار شهدای بهشت زهرا و کنار فرزندش آرمیده است، گفت: بانوی مکرمه ننه فتح اللهی معروف به ننه علی اسوه ایثار، شکیبایی و مهر مادری بود که اراده پولادین و لطافت قلب سرشار از ایمانش او را به نمادی از مادران غیور ایرانی تبدیل کرد. او ننه علی را تصویر درخشانی از اوج وفاداری به آرمان‌های بلند شهدای انقلاب اسلامی دانست که با عشق و شوق مادرانه در هم آمیخته شد و به نمادی از مادر انقلابی در دنیای معاصر تبدیل شد.

رییس فرهنگسرای مهر «ننه علی» را همچو الماسی درخشان در دل شب‌های تار دانست و گفت: او اسوه ایمان، صبر، انتظار و اهل دل بود و سال‌ها بدون خستگی در کلبه نورانی‌اش، وفاداری‌اش را به انقلاب اسلامی و فرزند شهیدش نشان داد.

*استقبال گسترده از رونمایی کتاب خاطرات ننه علی

سپس عباس بابازاده قائم مقام شهردار منطقه با بیان اینکه مسئولان شهرداری برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره مرحوم ننه فتح اللهی کوچه و میدانی به احترام ننه علی در شهرک بستان نامگذاری کرده‌اند، گفت: مردم منطقه احترام خاصی به خانواده ننه علی قائلند و همین موضوع باعث استقبال گسترده مردم از مراسم رونمایی کتاب «ننه علی، مادر تمام شهیدان» شد.

او در بخش دیگر صحبت‌هایش از نگارش چنین کتابی از شهدای منطقه استقبال کرد و گفت: خانواده‌های شهدا تنها یادگاران شهیدان هستند که می‌توانند اطلاعات خوبی از شهدا در اختیار ما بگذارند. وظیفه ماست که به سراغ آنها برویم و از آنها بیشتر بنویسیم. من از نگارش کتاب در زمینه شهدا استقبال می‌کنم و همین جا آمادگی خود برای حمایت از این کتاب‌ها را اعلام می‌کنم.

*ننه علی مادر همه ما است

در ادامه این مراسم الناز عباسیان که روایتگر ناگفته‌های زندگی مادر شهید قربان‌علی رخشانی مهماندوست از زبان دختر و نوه‌اش است، گفت: ننه علی یکی از مادرانی است که با پدید آمدن شرایط خاص در زندگی‌اش، جلوه‌هایی از روح عالی و عاطفه مادرانه را نمایان ساخت که تحسین همگان را برانگیخت. کاری که ننه علی انجام داد، بیشتر شبیه افسانه و رویا بود تا واقعیت اجتماعی.

عباسیان در مراسم رونمایی کتاب «ننه علی، مادر تمام شهیدان» ادامه داد: به حق ننه علی مادر همه ما و شهیدان و اسوه صبر و ایستادگی است و در زمان حیاتش همیشه به این موضوع تاکید داشت. به همین خاطر عنوان کتابم را «ننه علی، مادر تمام شهیدان» انتخاب کردم.

او در پاسخ به این سوال مجری که چرا برای نگارش کتاب سراغ این مادر شهید رفته است گفت: تقریبا 8 سال پیش برای نوشتن گزارشی از روز مادر در هفته نامه همشهری محله، به دنبال یک مادر با ویژگی‌های خاص و متمایز در میان صدها مادر نمونه منطقه بودیم. به پیشنهاد سردبیر به سراغ کلبه ننه علی در قطعه 24 بهشت زهرا (س) رفتیم. این گزارش شروع خوبی برای آشنایی بیشتر با ننه علی و خانواده‌اش بود. پس از سا‌ل‌ها رفت و آمد با خانواده ننه علی و دیدن و شنیدن ناگفته‌های زندگی ننه علی به فکر نگارش کتاب افتادم و پیش از فوت او کتاب را تکمیل کردم. متاسفانه به علت مشغله‌های کاری و چاپ کتاب‌های دیگر، این موضوع چند سالی به تعویق افتاد. بعد از چاپ گزارش یادواره ننه علی در هفته نامه همشهری محله در سوم اسفند سال گذشته، به پیشنهاد کتابخانه خانه فرهنگ تلاش، مراسم رونمایی این کتاب را در هفته گرامیداشت مادر در نظر گرفتیم.

*به تعداد مادران شهدا ننه علی داریم

او در ادامه به مادران شهدا اشاره کرد و گفت: به تعداد تمام شهدای میهن اسلامی‌مان، ننه علی داریم و باید وقتی زنده هستند به سراغ آنها برویم و از شهدای آنها بنویسم. دورانی که ما در آن قرار داریم، دوران حساسی است و اگر دیر اقدام کنیم مرگ زودتر از ما به سراغ این عزیزان می‌رود و ما شرمنده شهدا می‌مانیم.

عباسیان افزود: خانم ننه فتح اللهی مرودشت، معروف به ننه علی، 19 سال شبانه روز در اتاقک کوچک با دیوارهای فلزی که کنار مزار فرزندش ساخته بود، زندگی کرد و اواخر عمرش در عزلت و تنهایی به دور از لنز دوربین ها و نگاه های متعجب رهگذران بهشت زهرا، در خانه دخترش دار فانی را در 90 سالگی وداع گفت.

نویسنده کتاب «ننه علی، مادر تمام شهیدان» گفت:‌ قربانعلی رخشانی مهماندوست عضو اصلی شاخه‌های مبارزه با ساواک و رژیم شاهنشاهی بوده و در روزی که ماموریت انتقال بخشی از اعلامیه‌های حضرت امام (ره) به اهواز را داشت، دستگیر شد و به دلیل شکنجه زیاد به شهادت رسید و در همانجا به خاک سپرده شد. به گفته عباسیان، دلبستگی بسیار مادر به فرزند، سبب شد تا کسی نتواند خبر شهادتش را به او بدهد، اما وقتی مادر از شهادت فرزندش مطلع شد، ساک کوچکی جمع کرد و راهی اهواز شد. پیکر قربانعلی را در گورستان اموات غریبه اهواز دفن کرده بودند، او قبر بی نام و نشان فرزندش را به آغوش کشید و از همان لحظه پاگیر قبر قربانعلی شد و هرچند که دخترش بارها برای برگرداندن او به خانه به سراغش رفت، اما او حاضر به بازگشتن نشد.

عباسیان علت روحیه انقلابی شهید قربانعلی رخشانی مهماندوست را نحوه تربیت مادرش دانست و گفت: قربانعلی در محیط خانه و زیرسایه ننه علی با انقلاب و اهداف متعالی امام خمینی(ره) آشنا شد، مادری که با چنگ و دندان فرزندان خود را بزرگ کرده بود و به آن‌ها آموخته بود تا دنبال رزق و روزی حلال باشند و از آزار و اذیت دیگران خودداری کنند.

روایتگر کتاب «ننه علی مادر تمام شهیدان» درباره نبش قبر و انتقال شهید قربانعلی رخشانی مهماندوست به بهشت زهرای تهران توضیح داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و ایراد سخنرانی تاریخی امام خمینی(ره) در بهشت زهرا، سبب شد تا توجه همگان به ویژه مسئولان به شهدای انقلابی معطوف شود، تا اینکه مقدمات کار برای انتقال پیکر شهید به تهران به دستور رهبر انقلاب و با حکم امام جمعه اهواز فراهم شد، نبش قبر صورت گرفته و انتقال شهید به تهران انجام می‌شود و این مقدمه‌ای بر 19 سال سکونت او در کنار مزار فرزندش و یاسین خوانی او برای روح شهدا بود.

*ننه علی مادری را معنا کرد

او ادامه داد: ننه علی نشان داد که مادر بودن یعنی چه؟ نشان داد که اوج مهر و عطوفت و مهربانانه تا کجاست، او تا پایان عمر که دیگر چشمانش کم سو شده و قدرت تکلم نداشت و دچار فراموشی شده بود، اما قربانعلی را فراموش نکرده بود و به عکسش چشم دوخته بود. او تنها مادری است که پس فوت در کنار شهدا و مزار پسرش به خاک سپرده شده است.

در ادامه مراسم عالیه پناهی مقدم، دختر ننه علی، لحظاتی کوتاه از مادرش صحبت کرد و گفت: مادرم 19 سال شبانه روز در اتاقک کوچک با دیوارهای فلزی که کنار مزار برادرم ساخته بود، زندگی کرد. بارها به سراغش می‌رفتم و از او می‌خواستم که به خانه برگردد و او در پاسخ به من می‌گفت من اینجا با شهدا راحتم و بگذار تنها بمانم. من دیگر مادر علی نیستم من مادر همه این شهیدان شدم. هر وقت به سراغش می‌رفتم می‌دیدم جارو کوچکی در دست گرفته و روی مزار شهدا را آب و جارو می‌کند.

او به علت رفت و آمد های بسیار به بهشت زهرا (س) و دیدار با مادرش در طول این سال‌ها، دچار عارضه شدید پا درد شده و توان راه رفتن ندارد. با این حال خودش را به سختی به مراسم رونمایی کتاب رسانده است و می‌گوید: خوشحالم که مادرم حتی بعد از مرگش هم مورد احترام و توجه است و از برگزار کننده‌های این مراسم یادواره و رونمایی تشکر می‌کنم.

*ننه علی در 12 روایت

آنچه در این کتاب 85 صفحه‌ای نگاشته شده، 12 روایت ساده و روان از زندگی ننه علی از ابتدای ورودش از شهرستان مرشت از توابع اردبیل به تهران و فراز و نشیب‌های زندگی‌اش است. کتاب حاضر به صورت روایت و خاطره از زبان دختر و نوه ننه علی، ناگفته‌های زندگی این پیر زن و شهید رخشانی را به تصویر کشیده است. هم چنین در این کتاب که به همت انتشارات راز نهان منتشر شده، نویسنده به اشعار و متون ادبی که تا کنون نویسندگان مطرح کشور پیرامون این مادرشهید سروده بودند، با ذکر منبع اشاره کرده است. بیش از 50 فرم تصویر هم در صفحات این کتاب گنجانده شده تا درک روایت‌های نویسنده برای خواننده ملموس‌تر شود.

در این مراسم که همزمان با هفته گرامیداشت مقام زن و با حضور علاقمندان به کتاب و کتاب خوانی برگزار شد، از 5 بانو نمونه و موفق منطقه 19 نیز تقدیر به عمل آمذ 

د.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.