جنگ داعش با اشکانیان

جنگ داعش با اشکانیان

خبرگزاری فارس: جنگ داعش با اشکانیان+عکس

 پالمیرا یکی از ارزشمند‌ترین شهرهای باستانی خاورمیانه، در چند روز گذشته هدف حمله نیروهای داعش قرارگرفته است.

زیست‌بوم نوشت: بعد از تخریب شهر هترا بی‌نظیرترین میراث اشکانیان در خارج از خاک ایران نوبت به شهر پالمیرا رسیده است. پالمیرا یکی از ارزشمند‌ترین شهرهای باستانی خاورمیانه است که در چند روز گذشته هدف حمله نیروهای داعش قرارگرفته است. این نگرانی وجود دارد که در صورت تصرف شهر، نیروهای داعش به معبد زیبا و آثار باستانی تدمر در پالمیرا آسیب برسانند.

به گزارش زیست‌بوم و به نقل از آرمان این نخستین‌باری نیست که دست ویرانگر داعش به جان میراث‌فرهنگی افتاده است. هنوز سه ماه از نخستین دست‌درازی این گروهک افراطی به آثار باستانی در کشور عراق نگذشته است که آنها تعرض دوباره خود را به این آثار باستانی آغاز کردند. در اسفند سال گذشته اعضای این گروهک تروریستی بعد از تصرف شهر موصل به موزه این شهر حمله بردند و آثار و مجسمه‌های باستانی و تاریخی را تخریب کردند.

اعضای داعش همچنین تعدادی از مجسمه‌های سنگی تاریخی در اطراف شهر موصل را نیز تخریب و نابود کردند. آثار تاریخی که در این موزه وجود داشتند مربوط به دوره تمدن آشوری‌ها و بابلی‌ها بودند. قدمت برخی از این آثار و مجسمه‌ها به قرن 7 قبل از میلاد برمی‌گشت و برخی 10 هزار ساله بودند. تاریخ 10 هزارساله زیر ضربات پتک و چکش داعش نابود شد. این اقدامات ضدفرهنگی داعش موجی از اعتراض و نفرت را در میان دوستداران میراث فرهنگی و شهروندان عادی به وجود آورده است.

 جنایت جنگی تخریب شهر نمرود

اما دست‌درازی داعش به میراث تاریخی فقط معطوف به این یک مورد نبود. مدت کوتاهی بعد از تخریب موزه موصل داعش تعرض به خرابه‌های شهر باستانی هترا (حضر) را آغاز کرد. شهر هترا از معدود آثار به‌جامانده از دوران اشکانی، قدمتی بیش از دوهزار سال دارد و خرابه‌های این شهر با دیوارها و ستون‌های بلند، نمونه بارزی از شهرهای آن دوران به‌شمار می‌رود.

گروه تروریستی داعش خرابه‌های شهر باستانی هترا را به طور کلی تخریب کرد. گزارش‌های مربوط به تخریب شهر هترا درحالی منتشر شدند که خبرها از تخریب شهر باستانی نمرود توسط داعش حکایت می‌کردند. شهر تاریخی نمرود که از آن به عنوان نگین تمدن آشوری یاد می‌شود در قرن 13 پیش از میلاد و در حاشیه رود دجله، حدود 30 کیلومتری جنوب‌شرقی موصل، بنیان گذاشته شد. سازمان یونسکو تخریب شهر باستانی نمرود را جنایت جنگی خوانده و این اقدام داعش با خشم باستان‌شناسان نیز مواجه شده است.

 نابودی مجسمه‌های بودا توسط طالبان

این نخستین‌باری نیست که گروه‌های افراطی دست به نابودی تاریخ می‌زنند. پیش از این طالبان در افغانستان نیز دست به تخریب آثار باستانی و نابودی آنها زده بود. به آتش کشیدن مجسمه‌های بودا توسط طالبان و نابودکردن آنها اوج شرارت این نیروهای افراطی در حق تاریخ بود.

تندیس‌های بزرگی که در دل کوه در استان بامیان افغانستان ساخته شده‌اند، مورد حمله طالبان قرار گرفت. این دو تندیس به بلندای 53 متر و 35 متر، در کنار مجموعه‌ای از بناهای تاریخی در این محل برای زمانی طولانی از جاذبه‌های اصلی گردشگری در افغانستان بودند. تندیس‌های بودا در بامیان، تا قبل از آنکه در زمان حاکمیت طالبان تخریب شوند، بزرگ‌ترین تندیس‌های بودا و بلندترین مجسمه‌های سنگی در جهان به‌شمار می‌آمدند.

 جان پالمیرا در خطر است!

این‌بار گروهک تروریستی داعش در حال نزدیک شدن به دومین شهر باستانی اشکانی است. به‌تازگی یونسکو و 11 کشور عربی در نشستی راه‌های مبارزه با تخریب‌گری داعش علیه میراث فرهنگی جهان را برگزار کردند. در خلال همین نشست خبر پیشروی این نیروها به سمت شهر باستانی پالمیرا شنیده شد. چهاردهم مه، نیروهای داعش توانستند بعضی از ساختمان‌ها در حاشیه شرقی شهر را تصرف کنند اما چند ساعت بعد گزارش شد که نیروهای ارتش سوریه توانسته‌اند جلوی پیشروی آنها را بگیرند.

پالمیرا یا تدمر نام شهری باستانی در کشور سوریه است. شهر تدمر را اشکانیان در زمان حکومت وسیع خود که تا صحرای شامات گسترده شده بود بنا کردند ولی خیلی زود به دلیل حمله‌های رومیان این شهر از خاک ایران جدا شد و در اختیار رومیان قرار گرفت. بعد از آن این شهر پایتخت ملکه -زنوبیا ملکه سوریه و ملکه شرق شد.

این شهر زیبا یکی از مهم‌ترین ایستگاه‌های تجارتی بین آسیا و اروپا در نیمه دوم قرن اول قبل از میلاد بوده ‌است. این شهر باستانی در سال 1980 به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد و تا قبل از جنگ داخلی سوریه گوهری ارزشمند برای صنعت گردشگری سوریه محسوب می‌شد اما هم‌اکنون حتی اگر از دست داعشیان نیز جان به در برد از میراث تخریب و ویرانی جنگ نمی‌تواند کمر راست کند. 

 

 نظرات کابران در سایت خبرگزاری فارس
ایرانی سنی
00:46 سه شنبه 29 اردیبهشت 1394
این بی ریشه ها میخوان مظاهرتمدن رو از بین ببرن که همه مثل خودشون بی هویت بشن
چرا با حملات شدید اینارو این جانورهارو ازبین نمیبرن آمریکا واقعا” شیطان بزرگه و مظهر دروغ ونیرنگ .
ناشناس
06:23 سه شنبه 29 اردیبهشت 1394
در کنار این گزارش باید دلایل عدم تخریب این گونه آثار هم بیان شود
najim در پاسخ به “ناشناس”

… یعنی الان با فکرت فکر میکنی بیشتر ازداعش بلدی؟
تاریخ خوندی؟ پاسخ

12:13 سه شنبه 29 اردیبهشت 1394
ناشناس
11:38 سه شنبه 29 اردیبهشت 1394
اینها مصداق همون عرب جاهلیت قبل از رسول الله بودن
همون احمق هایی که می خواستن اهرام ثلاثه مصر هم خراب کنند و حضرت علی علیه السلام نگذاشت.
ناشناس
12:20 سه شنبه 29 اردیبهشت 1394
خدا لعنتشون کنه …
بی فرهنگ
12:31 سه شنبه 29 اردیبهشت 1394
تبریک به عربستان سعودی با این درندگان کثیف و بی هویتی که مثل خودشان پرورش داده

اینها مانند شیوخ عرب هویت ندارند – داعش فرزند نا مشروع ترکیه و عربستان است

ناشناس
12:33 سه شنبه 29 اردیبهشت 1394
این کار آمریکایی هاست میخوان همه بی ریشه و تاریخ بشن مثل خودشون
ناشناس
13:17 سه شنبه 29 اردیبهشت 1394
امریکا( اسرائیل) یا بهتر بگم شیطان میخواد آثار تاریخی قوم های دیگه رو نابود کنه تا بگه هیچ قومی یا تاریخی نبوده درحالی که قرآن بارها میگه در زمین گردش کنید و آثار پیشینیان را ببنید. لازمه بگم بیشتر آثار در خاورمیانه مثل عراق و یمن وجود داره و در خبرها خوندیم یکی از اهداف شیاطین عربستانی الان آثار باستانی یمن است.
علی
13:36 سه شنبه 29 اردیبهشت 1394
دست آخر دامن کشور عربستان و کشورهای غربی را را خواهد گرفت
.
محسن
13:48 سه شنبه 29 اردیبهشت 1394
اسرائیل و غربی اکثر آثار ملل را دزدیدن.با این احمق های بیشعور از خدا بی خبر دارن کل آثار منطقه مارو از بین میبرن تا فردا فرزندان مون غافل از هویت شون برن موزه های اونها تاریخ خودشون رو ببینن
hedi
14:01 سه شنبه 29 اردیبهشت 1394

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.