ماجرای پرواز حامل داروی ایران به یمن از زبان خلبان‌

ماجرای  پرواز حامل داروی ایران به یمن از زبان خلبان‌

خبرگزاری فارس: جزئیات پرواز حامل داروی ایران به یمن از زبان خلبان‌/‌ عصبانیت خلبان جنگنده عربستانی از آرامش خلبان ایرانی/ صداقت‌نیا قبلاً خلبان جنگی نبوده است

خلبان هواپیمای حامل کمک‌های بشردوستانه ایران به مردم یمن که روز گذشته با ممانعت جنگنده‌های سعودی مجبور به بازگشت به ایران شد،

جزئیات شنیدنی از انجام این پرواز مطرح کرد، از اصرار خود برای نشستن تا عصبانیت خلبان جنگنده

F15 به خاطر سلام‌علیک دستی با آنها.

 

کاپیتان بهزاد صداقت‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره پرواز روز گذشته خود به فرودگاه صنعا در یمن و ممانعت جنگنده‌های عربستانی در فرود این هواپیمای حامل‌ کمک‌های بشردوستانه به مردم یمن توضیح داد:‌ این پرواز، پرواز اجاره‌ای هلال احمر بود که برای رساندن دارو و چندین پزشک از ایران به سمت فرودگاه یمن پرواز کرد و در واقع هواپیما چارتر هلال احمر بود.

وی ادامه داد: تا پیش از این دو بار به فرودگاه صنعا پرواز داشتم و این پرواز هم با مجوزهای لازم انجام شده بود؛ پس از شروع پرواز، ابتدا به سمت عمان و سپس یمن حرکت کردم؛ با دور کردن مسیر خود به طول بیش از 400 کیلومتر سعی کردم از کشورهای عربستان، امارات و کویت عبور نکنم بنابراین از مسیر دریای عمان عبور کردم و سپس عمان، بعد از آن از پایین کشور عربستان گذشتم و به یمن رسیدیم.

کاپیتان صداقت‌نیا گفت: در آسمان یمن عربستان از طریق فرکانس کشور یمن ما را تهدید می‌کرد‌ که اجازه نشستن در فرودگاه صنعا را ندارید؛ من هم اعلام کردم نیازی نداریم از شما اجازه بگیریم و مسیر را ادامه دادم و به فرودگاه یمن اعلام کردم که قصد داریم در باند پرواز بنشینیم و آماده نشستن هستیم.

* جنگنده‌های عربستانی بال به بال ما پرواز می‌کردند؛ با خلبان جنگنده سلام‌علیک دستی می‌کردم ‌

این کاپیتان ادامه داد: پس از این مورد، جنگنده‌های نظامی عربستانی به ما نزدیک شدند و به قدری به هواپیمای ما نزدیک شدند که به طور مرتب سیستم‌های هشدار هواپیما اعلام خطر می‌کرد، اما بی‌اعتنا به این سیستم‌ها و جنگنده های عربستانی به مسیر خود ادامه دادیم.

وی درباره تابعیت خلبان جنگنده عربستانی گفت: نمی‌توان تشخیص داد که خلبان چه تابعیتی دارد، کلاه کاسکت‌های آنها کاملاً آفتابگیر و تیره بود و چهره مشخص نبود، اما به قدری به هواپیمای ما نزدیک بودند که من به صورت کلامی و دستی با خلبان جنگنده صحبت می‌کردم و حتی با آنها سلام‌علیک و خداحافظی کردم و یکی از آنها به شدت عصبانی بود و این از رفتارهایش در کابین مشخص بود.

کاپیتان صداقت‌نیا افزود: جنگنده عربستانی بال به بال ما پرواز می‌کرد و اصرار داشتند که ما به دنبال آنها برویم.

* جنگنده‌‌های عربستانی علاوه بر باند فرودگاه صنعا برج مراقبت و یک هواپیما را هم بمباران کردند

وی افزود: وقتی که جنگنده‌های عربستانی متوجه شدند که هدف ما برای فرود در فرودگاه صنعا قطعی است و هیچ عاملی موجب توقف این پرواز نمی‌شود، آخرین حربه را انتخاب کردند و با بدذاتی فراوان،باند فرودگاه صنعا، برج مراقبت و یکی از هواپیماهای متعلق به ایرلاین یمنی پارک‌شده کنار باند فرودگاه را بمباران کردند.

این خلبان ماهان با اشاره به اینکه کل فرودگاه صنعا را دود فراگرفته بود، اظهار داشت: در اطراف باند، فقط دود می‌دیدیم که به ما اعلام شد نمی‌توانید فرود آیید زیرا تمام باند بمباران شده است؛ جنگنده‌های سعودی در گام اول ابتدای باند فرودگاه صنعا را بمباران کردند، اما ما کوتاه نیامدیم و تلاش کردم در قسمت پایانی باند فرود بیایم که برای بار دوم، آنها قسمت دوم باند را هم بمباران کردند و هیچ امکان فرودی نبود.

* تلاش کردم از باند موازی باند اصلی فرودگاه صنعا برای فرود استفاده کنم

کاپیتان صداقت‌نیا با بیان اینکه جنگنده‌های عربستانی برای بمباران باند از راکت استفاده می‌کردند، گفت: باند موازی در کنار باند اصلی فرودگاه وجود داشت که کوتاه‌تر و باریک‌تر بود که البته برای فرود آمدن هواپیما مناسب نبود، اما من هنگامی که روی فرودگاه در حال چرخش بودم، شرایط باند موازی را رصد کردم، اعلام کردم که در باند موازی فرود می‌آیم، این باند را آماده کنید.

وی افزود: فرودگاه صنعا به من اعلام کرد که آماده‌سازی این باند حدود 20 تا 25 دقیقه به طول می‌انجامد، اما به آنها گفتم که حداکثر تا 15 دقیقه دیگر می‌توانم روی آسمان منتظر بمانم، اما مطمئن بودم که جنگنده‌های عربستانی اگر متوجه شوند می‌خواهم روی این باند فرود آیم، آن باند را هم بمباران می‌کردند.

وی افزود: در همین اوضاع و احوال، جمله‌ای به مسئول کنترل فرودگاه صنعا گفتم و به تهران برگشتم؛ به زبان انگلیسی و عربی به نحوی که عربستان هم متوجه شود به مسئول کنترل فرودگاه صنعا گفتم که «این خبائث مکالمه‌های ما را می‌شنوند و قطعاً باند موازی را بمباران می‌کنند».

* جنگنده‌های عربستانی فوق پیشرفته F15 بودند/ هواپیمای ما ایرباس 310 مسافری بود

این خلبان ماهان اظهار داشت: هواپیمای جنگنده کشور عربستان، هواپیمای فوق پیشرفته F15 بود و همه موشک‌ها و راکت‌های خود را به ما نشان داد.

وی بیان کرد: هواپیمای ما ایرباس 310 مسافری ماهان بود که ساعاتی قبل از این پرواز هم از کوالالامپور به ایران مسافر آورده بود.

* صد‌اقت‌نیا: قبلاً خلبان جنگی نبودم/ هراسی از شلیک جنگنده‌های عربستانی نداشتم

کاپیتان صداقت‌نیا با بیان اینکه پیش از این، خلبان جنگی هم نبوده است، در پاسخ به این سؤال که آیا هراسی از شلیک جنگنده‌های عربستانی به هواپیمای خود نداشتید، گفت: هیچ هراسی از شلیک آنها نداشتیم.

وی توضیح داد: البته ما خلاف مقررات و قوانین بین‌المللی عمل کردیم، وقتی که یک جنگنده کنار هواپیمای مسافری و یا باری می‌آید و آنها را تهدید می‌کند، هواپیما باید به دنبال هواپیمای جنگنده و تابع آن حرکت کند و بعداً می‌تواند موضوع را از نظر حقوقی پیگیری کند، اما نباید اجازه دهد خطری برای هواپیما رخ دهد که ما این کار را نکردیم، زیرا ما راه قانونی خود را می‌رفتیم و هیچ مشکلی نداشتیم.

این خلبان پرواز حامل کمک‌‌های بشردوستانه ایران به یمن افزود: من بسیار عادی با جنگنده عربستان صحبت کردم.

* کشورهای دیگر هم هواپیمای حامل کمک‌های بشردوستانه به صنعا فرستاده بودند

وی اظهار داشت: تا پیش از این هم کمک های بشردوستانه از کشورهای دیگر به فرودگاه صنعا آمده بود و بعد از ما هم در فضای عمان یک فروند هواپیما قصد فرود در فرودگاه صنعا را داشت و وقتی این شرایط را مشاهده کرد، به سمت دبی برای فرود حرکت کرد که این هواپیما هم کمک‌رسان بود.

* عربستان حق تهاجم نداشت

کاپیتان صداقت‌نیا تأکید کرد: ‌هیچ کشوری حتی اگر با کشور مقصد در حال جنگ باشد، نباید چنین مشکلی ایجاد کند و کشور مهاجم هیچ حقی نداشت، خصوصاً در فضای کشوری دیگر، چنین رفتار ناجوانمردانه‌ای داشته باشد.

این خلبان ماهان افزود: پس از بروز این اتفاق فرود نیامدیم و به تهران برگشتیم؛ من تأسف می‌خورم که این کمک های بشردوستانه به مردم یمن نرسید و از این بابت ناراحتم.

* موقعیت پیش آید حتماً دوباره به یمن پرواز می‌کنم

وی گفت: حتماً اگر موقعیت دیگری پیش آید به یمن پرواز می‌کنم، البته همکاران من نیز همه مایل هستند چنین سعادتی داشته باشند و برای چنین کارهایی از یکدیگر سبقت می‌گیرند و آنها هم آمادگی دارند.

* عربستان صلاحیت تجهیز به سلاح‌های جنگی ندارد

کاپیتان صداقت‌نیا ‌بیان کرد: این قوم، قومی است که صلاحیت تجهیز به سلاح‌های پیشرفته را ندارد و واقعاً سلاح‌هایی که در اختیار کشور عربستان است، سلاح‌های خطرناکی است و این قوم وحشی و وهابی، جنایت‌های زیادی در اسلام انجام می‌دهند و به نفع صهیونیست‌ها گام برمی‌دارند.

به گزارش فارس هواپیمای باری ایرانی که دیروز سه‌شنبه قصد داشت محموله کمک‌های امدادی خود را به دست مردم یمن برساند 15 دقیقه پس از ورود به حریم هوایی یمن، از طرف دولت سعودی پیغامی دریافت کرد مبنی بر اینکه ‌اجازه فرود در فرودگاه صنعا را ندارید‌.

کاپیتان صداقت‌نیا هم در پاسخ به برج مراقبت سعودی گفته بود که ما در فضای یمن هستیم و این قضیه ارتباطی به عربستان ندارد؛ محموله هواپیمای ما نیز مشخص است و در صنعا آماده پاسخ‌گویی هستیم.

صداقت‌نیا برای ایجاد اطمینان از صداقت ایرانی‌ها در ثبت و اعلام بار هواپیما به طرف سعودی‌ می‌گوید‌ که در فرودگاه صنعا می‌توانید (بار هواپیما را) بازرسی کنید که طرف سعودی هم تهدید می‌کند که در صورت ادامه مسیر فعلی، جنگنده به پرواز درمی‌آید.

بنا به گفته کاپیتان صداقت‌نیا، لحظاتی بعد جنگنده‌های سعودی در آسمان پدیدار شدند و در حالی که بسیار نزدیک به هواپیمای ایرانی پرواز می‌کردند،‌ خواستند در فرودگاهی در عربستان به زمین بنشیند، که با بی‌اعتنایی هواپیمای ایرانی مواجه می‌شوند؛ اما ‌‌با نزدیک شدن به صنعا‌ ارتباط رادیویی هواپیمای ایرانی با برج مراقبت ایران قطع می‌شود و در حالی که هواپیما برای فرود آماده می‌شد به ناگاه باند فرودگاه صنعا هدف چند فروند موشک و بمب قرار گرفت و در واقع جنگنده‌های عربستانی مانع نشستن هواپیمای ایرانی می‌شوند.

بنابراین گزارش احمد العسیری سخنگوی ائتلاف متجاوز به یمن هم در این‌باره گفته است: به دنبال بی‌توجهی خلبان ایرانی به هشدارهای نظامی، جنگنده‌ها باند فرودگاه صنعا را بمباران کرده‌اند.

احمد العسری گفته بود که نمی‌فهمد چرا هواپیمای ایرانی دستورات جنگنده‌های ائتلاف سعودی را جدی نگرفته و با فرود در فرودگاه «بیشه» عربستان موافقت نکرده‌اند‌.

به گفته مقامات سعودی و یمنی، جنگنده‌های ائتلاف متجاوز روز سه‌شنبه دست کم هفت مرتبه فرودگاه صنعا را بمباران کردند تا به گفته خودشان از فرود هواپیمای ایرانی جلوگیری کنند.

همچنین روزنامه نیویورک‌تایمز هم به انتقاد از این اقدام پرداخته و نوشته است بمباران این فرودگاه یکی از آخرین راه‌ها برای امدادرسانی به مردم یمن را در معرض تهدید قرار داده است.

نیویورک‌تایمز نوشته است: «حملات هوایی باند فرود اصلی را هدف قرار داده، که این امر یکی از آخرین فرودگاه‌های قابل استفاده و نقطه کلیدی انتقال محموله‌های امدادی بین‌المللی را در معرض خطر قرار داده است؛ یک مقام فرودگاه صنعا گفته است که خسارت به حدی است که استفاده از باند فرودگاه را غیرممکن کرده است.»

این روزنامه با اشاره به ادعای سعودی‌ها در مورد نقش ایران در یمن، نوشته است: «اتهام‌زنی‌های سعودی‌ها مبنی بر اینکه حوثی‌ها به عنوان ابزاری برای اعمال قدرت ایران عمل می‌کنند، به نظر بسیاری از یمنی‌ها و دیپلمات‌های غربی اغراق‌شده و نابه‌جا است. حتی اگر آنطور هم باشد، جنگ یمن تنش‌ها را افزایش داده و نگرانی‌ها در مورد بروز یک درگیری گسترده‌تر را بالا برده است.»

گفت‌‌وگو از سعید مؤذنی

851585_168855049947467_62092957_n

‌انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.