عواقب دیرخوابیدن/ پوسیدگی ارثی دندان/ علت ریزش مو/ ویژگی دانش‌آموزان خلاق

بسته ویژه مشاور سلامت
عواقب دیرخوابیدن/ پوسیدگی ارثی دندان/ علت ریزش مو/ ویژگی دانش‌آموزان خلاق و…
مشاوران سلامت خبرگزاری فارس امروز در پاسخ به پرسش‌های تلفنی شهروندان درباره عواقب دیر خوابیدن شبانه، علت ریزش مو، پوسیدگی‌های ارثی دندان، ویژگی دانش‌آموزان خلاق و رابطه مصرف شیر خشک در کودکان و سرماخوردگی مداوم آنها توضیح دادند.
خبرگزاری فارس: عواقب دیرخوابیدن/ پوسیدگی ارثی دندان/ علت ریزش مو/ ویژگی دانش‌آموزان خلاق و…

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، صدای مشاور سلامت خبرگزاری فارس برای ارتقای سطح سواد سلامت مردم و بالا بردن دانش مردم برای حفظ و مراقبت از سلامت جسمی و روانی خود مطالب آموزشی را منتشر می کند و در عین حال به پرسش‌های مطرح شده از سوی شهروندان در این زمینه پاسخ می دهد.

یادآوری می‌شود شهروندان ایرانی از هر جای ایران می توانند سئوالات مورد نظر خود را درباره مسائل مرتبط با سلامت جسم، سلامت روان،‌بیمارهای واگیر و غیر واگیر و راه‌های پیشگیری و درمان آنها طی تماس با شماره تلفن 02188911667 یا ایمیل moshaversalamat@farsna.net مطرح کنند.

دیر خوابیدن عصبانیت، افسردگی و اضطراب به دنبال دارد

هادی معتمدی، یک روانپزشک گفت: افراد دقت داشته باشند که زمان خوابشان از ساعت 23 تا 24 دیرتر نشود و گرنه باید منتظر اختلال خواب، اختلال حافظه و تغییرات خلقی همچون عصبانیت، افسردگی و اضطراب باشند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، اظهار داشت: میزان نیاز افراد به خواب متفاوت است مثلاً نوزادان به 17 تا 18 ساعت خواب شبانه‌روزی احتیاج دارند اما در مقابل افراد معمولی به 6 تا 9 ساعت خواب شبانه نیازمند هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تصریح کرد: افراد باید خواب شبانه داشته‌باشند چرا که هیچ پزشکی خواب روزانه را تأیید نمی‌کند و افرادی که در طول روز زیاد می‌خوابند با ترشح زیاد هورمون و مواد شیمیایی بدن به افسردگی دچار می‌شوند.

این روانپزشک گفت: بهتر است افراد در طول روز فقط یک چرت کوتاه به مدت 15 تا 20 دقیقه داشته باشند و صبح‌ها نیز بعد از طلوع آفتاب سعی کنند که دیگر نخوابند.

معتمدی با بیان این مطلب که با تغییراتی که در تکنولوژی و زندگی روزمره پیش آمده‌است، افراد دیرتر می‌خوابند گفت: افراد دقت داشته باشند که زمان خوابشان از ساعت 23 تا 24 دیرتر نشود و گرنه باید منتظر اختلال خواب، اختلال حافظه، تغییرات خلقی همچون عصبانیت، افسردگی و اضطراب باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ادامه داد: کودکان مدرسه‌ای نیز باید شب‌ها زودتر بخوابند و حداکثر ساعت 21 به رختخواب بروند تا بتوانند حدود 10 ساعت خواب شبانه داشته باشند.

وی افزود: والدین دقت داشته باشند که کودکان مدرسه‌ای قبل از خوابیدن از خوردن مایعات زیاد بپرهیزند همچنین زود شام بخورند و فیلم‌های ترسناک را نیز تماشا نکنند و صبح‌ هنگام نیز حتماً صبحانه بخورند تا مواد قندی به اندازه کافی به بدنشان برسد تا در طی روز احساس خستگی و خواب آلودگی نکنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تصریح کرد: کودکان می‌توانند بعد از ظهر نیز نیم ساعت یا بیشتر بخوابند اما والدین دقت داشته باشند خواب زیاد روزانه می‌تواند کسالت‌بار باشد و ذهن کودک را خسته کند؛ پس بهتر است از خواب روزانه کودک کاسته شود تا خواب کودک به صورت منسجم برای شب هنگام تنظیم شود.

پوسیدگی دندان از مادر به کودک منتقل می‌شود

پریسا مهر اشتیاق، جراح و دندانپزشک کودکان با بیان اینکه پوسیدگی دندان می‌تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود، گفت: مادر نباید غذای کودک را فوت کند چرا که عامل پوسیدگی دندان مادر به غذای کودک و در نهایت به دندان کودک منتقل می‌شود.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس در مورد روش‌های پیشگیری از پوسیدگی دندان گفت: روش‌های پیشگیری از پوسیدگی دندان به دو دوسته تقسیم می‌شود که یک دسته از آن در منزل و دسته دوم باید در مطلب و توسط دندانپزشک انجام شود.

وی گفت: افراد باید دقت داشته باشند که در تغذیه خود بیشتر از مواد طبیعی استفاده کنند چرا که میوه و سبزیجات ایجاد پوسیدگی‌ در دندان‌ها نمی‌کند.

مهر اشتیاق افزود:‌ والدین دقت داشته باشند در میان وعده کودکان از لقمه نان و پنیر استفاده کنند و میوه‌های طبیعی را برای تغذیه کودکان اختصاص دهند و تا آنجا که می‌شود شکلات، شیرینی‌جات، پفک و چیبس را از برنامه غذایی کودک حذف کنند.

وی تصریح کرد: افراد باید در منزل حداقل دو بار در روز دندان‌های خود را مسواک بزنند و مسواک برای کودکان زیر 3 سال حتماً باید توسط والدین انجام شود.

این دندانپزشک ادامه داد: افراد باید روزی یک بار از نخ دندان استفاده کنند و در کودکان زیر 10 سال نخ دندان باید توسط والدین انجام شود.

وی مراجعه مستمر و هر 6 ماه یک بار به دندانپزشک را لازم دانست و افزود: دندانپزشک در مطب نیز یک سری کارهای خاص را برای کنترل و پیشگیری از پوسیدگی دندان انجام می‌دهد.

مهر اشتیاق به فلورایدتراپی اشاره کرد و گفت: ‌فلوراید ماده‌ای است که در پیشگیری از دندان نقش بسزا و مهمی را ایفا می‌کند.

جراح کودکان ادامه داد: فلوراید جذب ساختمان دندان می‌شود و ساختمان مینای دندان را نسبت به پوسیدگی استحکام بیشتری می‌بخشد و اگر دندان در مراحل شروع پوسیدگی باشد، آن را متوقف کرده و از پیشرفت پوسیدگی جلوگیری می‌کند.

دندانپزشک کودکان اظهار داشت: روش دیگر اینکه دندانپزشکان در مطب برای پیشگیری از پوسیدگی دندان به کار می‌برند روش فیشور سیلانت دانست و افزود: این روش در دندان‌هایی که فاقد پوسیدگی‌اند و شیار عمیق دارند کاربرد دارد.

وی افزود:‌ به محض رویش دندان‌های دائمی از 6 سالگی باید این کار انجام شود.

مهراشتیاق ادامه داد: در این روش به کمک ماده خاصی (سیلانت) عمق شیار دندان پوشیده می‌شود و این کار در کنار رعایت بهداشت دهان و دندان می‌تواند از ایجاد پوسیدگی در شیار دندان جلوگیری کند.

وی افزود: قدم دیگر در پیشگیری از افزایش پوسیدگی‌ها ترمیم پوسیدگی‌های موجود در دندان است چرا که پوسیدگی‌ می‌تواند از یک دندان به دندان دیگر منتقل شود.

مهراشتیاق ادامه داد: حتی پوسیدگی می‌تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود برای همین است که از والدین خواسته می‌شود که برای خنک کردن کودک آن را فوت نکنند چرا که عامل پوسیدگی دندان که استرپتوکوک موتانس است قابل انتقال از دهان مادر به غذای کودک است.

دانش‌آموزانی که صبحانه می‌خورند، خلاق‌ترند

بررسی‌ها نشان می‌دهد وقتی کودکان بدون صرف صبحانه به مدرسه می‌روند، کم‌توجه، زودرنج و بی‌حال‌تر هستند و وقتی صبحانه می‌خورند، خلاق‌تر هستند.

ناهید برخورداری، کارشناس تغذیه با اشاره به اهمیت وعده صبحانه برای دانش آموزان افزود: ترک خانه بدون خوردن صبحانه به از دست رفتن قوای تمرکز در ساعات پایانی صبح و به از دست دادن انرژی برای فعالیت‌ها و احساس زودرنجی در آن‌ها می‌انجامد.

برخورداری خاطرنشان کرد: کودکانی که به خوردن صبحانه عادت ندارند، با گذشت چند ساعت از روز میزان قند خونشان کاهش یافته و از نظر عضلانی نیز زود‌تر احساس خستگی می‌کنند. چنین دانش آموزانی نمی‌توانند به خوبی روی مطالب تمرکز کنند و چنانچه به بازی بپردازند، کارآیی مناسبی نخواهند داشت. اگر والدین در صدد ترک این عادت نباشند فرزندانشان در بزرگسالی نیز میل به خوردن صبحانه نخواهند داشت.

این کارشناس تغذیه در یزد عنوان کرد: چنانچه کودک صبحانه خود را نخورد قند خون او افت خطرناکی خواهد داشت که به بروز علائمی مانند سردرد، خستگی ذهنی و جسمی و گیجی منجر می‌شود.

وی با بیان اینکه ارتباط معنادار و مستقیمی بین تغذیه مناسب و مغذی در ابتدای روز و توانایی ذهنی کودک وجود دارد تصریح کرد: خوردن صبحانه توانایی حل مسائل، یادگیری و تمرکز را در کودک افزایش می‌دهد.

برخورداری متذکرشد: تحقیقات نشان داده‌اند کودکانی که صبحانه می‌خورند خلاق‌تر هستند و انرژی پایدار بیشتری دارند.

وی هشدار داد: کودکانی که صبحانه را حذف می‌کنند نیازهای روزانه خود به ویتامین‌ها و مواد معدنی را برآورده نخواهند کرد و این اثر در رشد کودک اثرمنفی خواهد داشت. از طرف دیگر کودکانی که صبحانه می‌خورند به طور کل از رژیم غذایی سالمتری برخوردار هستند.

کودکان شیرخشکی زودتر سرما می‌خورند

متخصص گوش، حلق و بینی، تغذیه و ساختمان بدنی مناسب را در پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی مؤثر دانست و گفت: کسانی که در دوره نوزادی از شیر مادر استفاده نکرده‌اند در ابتلا به سرماخوردگی مستعدتر از دیگران هستند.

ابراهیم رزم‌پا در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، اظهار داشت: شیوع سرماخوردگی در فصل پاییز به چند علت رخ می‌دهد؛ تغییرات ناگهانی درجه هوا، خشکی هوا و بازگشایی مدارس از این دسته‌اند.

متخصص گوش، حلق و بینی گفت: در فصل پاییز ما با تغییرات ناگهانی درجه هوا مواجه‌ایم که این امر باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن دچار ضعف شده و فرد مستعد ابتلا به بیماری‌های ویروسی و در نتیجه سرماخوردگی شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، تصریح کرد: خشکی هوا نیز مورد دیگری است که در شیوع این بیماری دخیل است؛ چرا که در فصل پاییز و زمستان، افراد در محیط بسته به سر می‌برند و برای گرم کردن هوا از وسایل گرم‌کننده استفاده می‌کنند که این امر به خشک شدن مخاط فوقانی تنفسی مثل مخاط بینی منجر می‌شود.

عضو هیئت مدیره انجمن راینولوژی ایران، ادامه داد: خشکی مخاط بینی باعث کم شدن مقاومت بدن در برابر تهاجم ویروس‌ها و باکتری‌ها می‌شود و زمینه را برای ابتلا به سرماخوردگی فراهم می‌کند.

رزم‌پا، بازگشایی مدارس، مهدکودک‌ها و همچنین تجمع افراد در مکان‌های بسته را علت دیگر فراگیر شدن سرماخوردگی دانست و افزود: حتی اگر یک نفر هم بیمار باشد می‌تواند افراد دیگر را درگیر کند.

متخصص گوش، حلق و بینی، پیشگیری از سرماخوردگی را با حذف 3 عامل گفته شده میسر دانست و گفت: افراد دقت کنند که هوای خانه را طوری تنظیم کنند که رطوبت مناسبی داشته باشد؛ همچنین تا زمانی که بیمار هستند و سرما خورده‌اند، استراحت کنند و سعی کنند با دیگران تماس نداشته باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تصریح کرد: بعضی افراد بیشتر از دیگران در ابتلا به بیماری مستعد هستند مخصوصاً کسانی که در دوره کودکی و نوزادی از شیر مادر استفاده نکرده‌اند.

وی نقش تغذیه خوب و ساختمان بدنی مناسب را در پیشگیری از ابتلا به بیماری مؤثر دانست و افزود: عفونت‌های ویروسی و سرماخوردگی نیاز به درمان محافظتی و مراقبتی دارد.

متخصص گوش، حلق و بینی، ادامه داد: استراحت، نوشیدن مایعات کافی،‌ تغذیه خوب و استفاده از آبمیوه و مرکبات برای تأمین هرچه بیشتر ویتامین C بدن می‌تواند در بهبود سرماخوردگی مؤثر باشد.

رزم‌پا استفاده خودسرانه از آنتی‌بیوتیک برای درمان سرماخوردگی را مضر دانست و افزود: مصرف خودسرانه دارو می‌تواند میزان فلور طبیعی معده و روده را به هم بزند و به پیدایش یکسری میکروب‌های مقاوم در بدن منجر شود و وضعیت فرد را به گونه‌ای رقم بزند که حتی با تزریق چند پنی‌سیلین نیز درمان مناسب صورت نمی‌پذیرد.

ریزش مو،افسردگی و عصبیت حاصل رژیم‌های غذایی خودسرانه

برلیانت بزرگمهر در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس در مورد تأثیر رژیم‌های غذایی در کاهش وزن گفت: امروزه بسیاری از افراد با اضافه وزن و چاقی روبه‌رو هستند و اصرار به رژیم گرفتن دارند. خیلی از افراد صرفاً به‌خاطر زیبایی و آراستگی ظاهر رژیم می‌گیرند ولی مهمتر از آن توجه به سلامت فرد است که میزان طول عمر و مقاومت افراد را در مقابل بیماری‌های بیشتر می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه رژیم لاغری حتماً باید زیر نظر متخصص تغذیه و رژیم درمانی باشد، افزود: شخص نباید رژیم خودسرانه بگیرد چون برنامه غذایی هر فرد بنا به چاقی، لاغری، بیماری از جمله بیماری کلیوی، سرطانی و قلبی فرق می کند و باید طبق یکسری آزمایش‌ها و شرایط هر فرد تعیین شود.

بزرگمهر در پاسخ به اینکه چرا برخی افراد با گذشت مدتی پس از رژیم درمانی و کاهش وزن مجدداً به وزن اول خود برمی‌گردند، گفت: خیلی از افراد رژیم‌های غلط می‌گیرند و فقط کاهش فوری وزن برایشان مهم است. در صورتی که رژیم‌های خودسرانه و اینکه فرد از صبح تا شب چیزی نخورد جز تحمیل یکسری عوارض ناخواسته حاصلی ندارد.

وی افزود: در عین حال برخی به افراد غیر متخصص برای رژیم گرفتن مراجعه می‌کنند و رژیم بسیار کم کالری به آنها تجویز می‌شود که قابل تحمل نیست و فرد پس از مدتی دیگر نمی‌تواند این رژیم را تحمل کند و نسبت به خوردن هله هوله حریص‌تر می‌شود.

به گفته این مشاور تغذیه و رژیم درمانی رژیم‌های شدید کم خوری فرد را از پا در می‌آورد و او را بیمار می‌کند.

بزرگمهر رژیم صحیح غذایی را حاوی هر 5 گروه هرم غذایی عنوان کرد و گفت: در رژیم‌های غیر اصولی معمولاً اولین چیزی که حذف می‌شود گروه کربوهیدرات مانند مواد قندی نشاسته‌ای، نان و برنج، سیب‌زمینی و ماکارونی است، در حالی که گروه کربوهیدرات‌ها انرژی سلول عصبی را تأمین می‌کنند و در نتیجه فرد پس از مدتی عصبی می‌شود.

وی گفت: سردرد، سرگیجه، افسردگی، بی‌حالی، بی‌میلی، ریزش مو، کم‌خونی، ناراحتی‌های گوارشی، پوکی استخوان در سالمندان و نرمی استخوان در کودکان و جوانان از پیامدهای رژیم‌های غیر اصولی است.

بزرگمهر به این نکته اشاره کرد که گرفتن رژیم‌های کم‌کالری سبب می‌شود تا بدن به متابولیسم پائین عادت کند و به محض کنار گذاشتن رژیم فرد حتی با خوردن غذای عادی هم چاق می‌شود. بنابراین این رژیم‌ها به هیچ‌وجه مفید نیست.

وی گفت: مفهوم رژیم گرفتن کم خوردن یا نخوردن نیست، بلکه صحیح خوردن است و حتی ممکن است فرد در حین رژیم بیشتر از قبل غذا بخورد ولی لاغر شود، چرا که امروزه ثابت شده چاقی به دلیل بدخوری و مصرف مواد پرکالری است.

این مشاور تغذیه و رژیم درمانی بالا بردن سوخت و ساز بدن هنگام رژیم را بسیار مهم دانست و گفت: در کنار رژیم باید روزانه ورزش‌های مختلفی از جمله پیاده‌روی، شنا یا کوهنوردی را در برنامه روزانه قرار داد تا نتیجه بهتری گرفت.

شهروندان ایرانی از سراسر کشور می توانند سؤالات خود را درباره مسائل بهداشتی و درمانی با شماره تلفن 02188911667 یا ایمیل moshaversalamat@farsna.net با خبرنگاران گروه بهداشت و درمان خبرگزاری فارس در میان بگذارند.

– See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13921126000046#sthash.vIVcmfzy.dpuf

One comment on “عواقب دیرخوابیدن/ پوسیدگی ارثی دندان/ علت ریزش مو/ ویژگی دانش‌آموزان خلاق

  1. fatemeh گفت:

    بسیار عالی بود .

    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.