سرطان سینه قابل پیشگیری است

 بنام خدا

 

سرطان سینه قابل پیشگیری است

 

 

سرطان-244x172

بیماری سرطان این روزها در کنار بیماری های قلبی هم اکنون به یکی از تهدیدهای جدی سلامت زنان کشور تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قلمکده به نقل از سلامت نا، مهم ترین علل خطر ساز سرطان سینه سابقه سرطان پستان درسمت مقابل، سابقه خانوادگی سرطان پستان، نولی پارینه ( نداشتن زایمان)، یائسگی بعد از ۵۵ سالگی، بالا بودن سن، مناطق جغرافیایی، مصرف داروهای هورمونی، ابتلا به سرطان های دیگر، رژیم غذایی، چاقی، الکل و… است.

سرطان به عنوان یکی از بیماری های دوران مدرن است و با وجود کنترل بیماری های عفونی در تمام کشورها در حال افزایش است. این بیماری در کنار بیماری های قلبی هم اکنون به یکی از تهدیدهای جدی سلامت زنان کشور تبدیل شده است.
از آن جا که سرطان سینه جزو سرطان هایی است که قابل پیشگیری است، اطلاع رسانی و آگاهی دادن مردم در این خصوص بی گمان بسیار کارساز خواهد بود.

پیشگیری از سرطان های شایع در زنان

کارشناس مامایی در همایش پیشگیری از سرطان های شایع در زنان با اشاره به اینکه ماه اکتبر ماه هشدار برای پیشگیری از سرطان سینه است، گفت: اکتبر ماهی است که برای هشدار سرطان سینه در نظر گرفته شده است ودر جهت آشنایی زنان با سرطان های مختلف همایش هایی برگزار شده و این همایش هم در جهت ادامه همین امر است.

جسم ما انسانها از میلیارد سلول تشکیل می شود و سلول ها تا انتهای عمر رشد خواهند داشت، اما یک سری از سلولها ی بدن در دوران جنینی تا بلوغ است رشد پیدا کرده اند که سلول های قلبی ، ماهیچه ای از این دسته اند و تا بلوغ رشد دارند.

گاهی اوقات عواملی است مثل ویروس و تشعشات وارد سلول می شوند و سلول را از مسیر طبیعی خارج می کنند و موجب ایجاد جهش درسلول شده و آن را ازحالت تعادل خارج می کنند که بروز این حالت را سرطان می گوییم.
سرطان بعد از بیماریهای قلبی و عروقی و سوانح سومین عامل مرگ و میر است است.

مسیبی در ادامه افزود: عادت های جدید زندگی، افزایش مصرف دخانیات، افزایش جمعیت از عوامل مسبب افزایش بیماری سرطان است و تخمین زده شده که بیش از یک سوم سرطان ها قابل پیشگیری و درمان هستند.

تمام سرطانها دارای الگوی رشد مهار گسیخته اند و تمایل به جداشدن از منشاء اصلی را دارند. برخورد افراد نسبت به سرطان مهم است، سرطان از نظر همه یک بیماری خطرناک و فوق العاده وحشتناک است و برای گروهی آنقدر این بیماری ترسناک بوده که بی خیال آن می شوند.

سرطان یک بیماری مزمن است و درمان طولانی مدتی را می طلبد، فرد مبتلا به سرطان استرس زیادی را به خانواده وارد نموده و به خصوص ابتلا مادر خانواده تاثیر زیادی بر روحیه فرزندان داردو استرس مضاعفی به فرد و خانواده تحمیل شده و از سوی دیگر بار سنگین هزینه های درمانی استرس های خانواده را دو چندان می کند.

سرطان سینه اصلی ترین و شایع ترین سرطان

شایع ترین سرطان ها در زنان پوست، روده، معده، تخمدان وسرطان رحم و… است و مهم ترین تغییرات درصدا، خونریزی های نامنظم، تغییر درفرم و اندازه سینه، ترشحات غیرعادی، عادات دفعی، بزرگی غدد لنفاوی، عادات و تغییرات پوستی است.

کارشناس مامایی با اشاره به سرطان سینه که از اصلی ترین و شایع ترین سرطان هاست، خاطرنشان کرد: اصلی ترین سرطان شایع در زنان سرطان سینه است و در کشورما شیوع این سرطان زیاد بوده و متاسفانه شایع ترین سرطان در کشور است و استان اصفهان رتبه اول را در شیوع این سرطان دارد.

عواملی همانند عادات غذایی، آلودگی های هوایی، عادات اجتماعی شخصیت های مضطرب و استرس زا و درون ریز و… در بروز این سرطان موثرند.

و علایم سرطان سینه توده های درد، ترشحات خونی، تغییرات بافت، زخم های غیر طبیعی، ماموگرافی غیر طبیعی و تغییرات پوستی و تغییر در اندازه و شکل شان و زخم را میتوان نام برد.

راههای تشخیص سرطان و توده های پستان

مسیبی با تاکید گفت: شایع ترین مکان سرطان سینه ربع فوقانی سینه است، متاسفانه زنان جوان از ابتلا به سرطان مصون نیستند و اوج فراوانی آن در دهه چهارم بین ۳۰ تا ۵۰ سال است.

همه خانم ها از ۱۸ سال به بالا سالانه یکبار به پزشک برای معاینه سینه مراجعه کنند و از ۴۰ سالگی معاینه سینه به تنهایی کفایت نمی کند و علاوه براین معاینه ، ماموگرافی و تصویر برداری از پستان هم به طور سالانه می طلبد.

با تکرار این بررسی ها بافت سینه سرطان در مراحل اولیه شناسایی شده و نسبت به درمان قطعی آن اقدام می شود.
خودآزمایی سینه ها درخانم ها باید ماهانه انجام شود تا بتوان بافت سینه را به راحتی شناسایی کرده و توده های کوچک را با جراحی درمان نمود، حدود ۶۵ درصد توده های پستان توسط خود بیماران کشف می شود.

وجود مشخصات ویژه درهمراهی ضایعات و توده های قابل لمس پستان شک به بدخیمی را بالا می برد.

درمواردی که درد وجود دارد، درد احتمال وجود توده های سرطانی را کم می کند اما از بین نمی برد، معمولا توده های سرطانی توده های بدون درد هستند تست های تشخیصی تکمیلی برای شناخت سرطان نیاز است و روزهای ۵ تا ۷ سیکل قاعدگی بهترین دوران برای انجام معاینه پستان است.

درصورت تشخیص زود هنگام قطعا درمان ساده تر است، طول عمر بیشتر و احتمال گسترش سرطان به بافت های دیگر کمتر خواهد بود.

وی در خصوص روشهای خودآزمایی سینه گفت: روشهای خود آزمایی سینه نگاه کردن و بعد لمس کردن است.
معاینه توسط خود شخص اهمیت زیادی در تشخیص زودرس سرطان سینه دارد و شایع ترین علامت وجود یک توده سفت و بدون درد است، البته علایم دیگری هم وجود دارد.

متاسفانه سالانه ۷ هزار زن ایرانی مبتلا به سرطان سینه می شوند و فقط ۱۰ درصد سرطان های پستان با ماموگرافی قابل تشخیص نیستند و ۹۰ درصد سرطان ها را می توان به موقع تشخیص داد.

در تشخیص سرطان سینه با ماموگرافی میتوان سرطان پستان را درزمانی که بسیار کوچک است و تا دو سال قبل از احساس توده در پستان تشخیص داده و به درمان اقدام کرد.

مراجعه به پزشک برای معاینه در سن۴۰- ۳۵ سالی یکبار، ۵۰-۴۰ هردو سال یکبار و بالای ۵۰ سال سالانه یکبار باید انجام پذیرد.

کارشناس مامایی در ادامه متذکر شد: معاینات دوره ای توسط پزشک سبب افزایش احتمال کشف زودرس سرطان پستان می شود و روش سوم انجام سونوگرافی است.

البته در سالهای اخیر MRI نیز به جمع راههای تشخیص سرطان و نیز توده های پستان پیوسته شده است.

روشهای آزمایشگاهی نیز در دهه اخیر پیشرفت خوبی داشته است و در این روشهای با شناسایی ژنهای BRCA2 و BRCA1 انجام می شود.

فاکتورهای خطر

مسیبی در زمینه فاکتورهای خطر خاطرنشان کرد: مهم ترین علل خطر ساز سرطان سینه سابقه سرطان پستان درسمت مقابل، سابقه خانوادگی سرطان پستان، نولی پارینه ( نداشتن زایمان)، یائسگی بعد از ۵۵ سالگی، بالا بودن سن، مناطق جغرافیایی، مصرف داروهای هورمونی، ابتلا به سرطان های دیگر، رژیم غذایی، چاقی، الکل و… است.

هر توده خوش خیم سینه ممکن است احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد، وجود ویرووس ها، تابش اشعه یونیزان، نوع پستان، شخصیت اضطرابی خانم ها، مصرف داروهای استروژنی، شروع قاعدگی زودتر ازموعد، مصرف سیگار و دخانیات احتمال ابتلا به خطر سرطان را افزایش می دهد.

عوامل کاهش دهنده ابتلا به سرطان سینه

وی درخاتمه در زمینه عوامل کاهش دهنده سرطان سینه یادآور شد: پژوهشگران اعلام کرده اند مصرف گردو خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان را کاهش می دهد و عصاره الکلی زنجبیل تازه، کشنده سلولهای سرطان پستان است.

کمبود ویتامین D و افسردگی به ویژه در سالمندان در افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه در ارتباط است و متاسفانه در نژاد ایرانی ها ۸۰ درصد از افراد از کمبود ویتامین D رنج می برند و منبع اصلی ویتامین D نور خورشید است همچنین میوه های قرمز طبیعی با آب و دانه و ماده شیمیایی اسید آلاجیک از رشد توده های سرطان پیشگیری می کند.

قابل ذکر است که سرطان پستان در مراحل اولیه قابل درمان است و از مراجعه به پزشک نباید خودراری شود، همچنین احتمال ابتلا به سرطان با شیفت کاری هنگام شب بیشتر است و باید اول با کسب آگاهی و سپس اقدامات لازم را برای تشخیص و درمان سرطان اقدام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.