آبشار سوله دلفان در دل کوه مهراب

آبشار سوله دلفان بکر و شگفت‌انگیز در دل کوه مهراب

آبشار سوله دلفان پذیرای گردشگران و مهمانان نوروزی است.

خبرگزاری فارس: آبشار سوله دلفان بکر و شگفت‌انگیز در دل کوه مهراب
    •  

به گزارش خبرگزاری فارس از دلفان، در دامنه کوه مهراب در منطقه میربگ دلفان آبشاری به بلندای آسمان و در منطقه‌ای بکر و زیبا در انتظار گردشگران و مهمانان از شهرستان دلفان است.

راه دسترسی به این آبشار از مسیر روستای زالی (دو راهی نهاوند) است که به ترتیب از روستاهای فرهادآباد، معصوم‌آباد، چراغ‌آباد، یوسف‌آباد، دم‌باغ، رضاآباد، عزیزکشته، گردکانه و سرمرنگ عبور کرده و پس از طی چند کیلومتر به صورت راهپیمایی به سمت کوه به آبشار سوله این زیبای طبیعی می‌رسید.

 ارتفاع این آبشار بین 1610 تا 1620 متر از سطح دریاست که چشم هر بیننده‌ای را در حیرت فرو می‌برد.

به گزارش فارس از شهرستان دلفان، ارتفاع تقریبی این  آبشار بالغ بر 50 متر به صورت پلکانی است که از شکاف دره‌ای طولانی از کوه سرازیر شده و در عرض تاج براساس رسوب‌گذاری مسیر آب متغیر تا شش متر متغیر است.

پوشش گیاهی منطقه منتهی به آبشار از نوع درختان جنگلی از انواع درختان بلوط، گلابی وحشی، مو، زالزالک و … است و زمین‌های اطراف این آبشار تا دامنه کوه اغلب باغ و کشت گندم و سیفی‌جات و … است.

علی طهماسبی یک کارشناس گردشگری به خبرنگار فارس در این زمینه گفت: اهمیت و جاذبه آبشار “سوله” به لحاظ ویژگی‌های ژئوتوریستی، اکوتوریستی در کنار مهراب کوه، آشنایی با اکوتوریسم منطقه، فرهنگ بومی و تعداد بی‌شماری از آثار فرهنگی و تاریخی در این منطقه است که نیازمند معرفی هر چه بیشتر و توجه ویژه مسئولان میراث فرهنگی استان و فرماندار نورآباد در زمینه اختصاص اعتبار است.

محمدبیگی یک کارشناس فرهنگی در این زمینه به فارس گفت: آبشار سوله در منطقه‌ای بکر و طبیعی و در کنار طبیعت بکر، زیبا و رویایی مهراب کوه وجود امامزاده‌های پیرمحمد(سید محمد) و بابابزرگ وجود دارد که قطب گردشگری این منطقه از نظر طبیعی و مذهبی می‌تواند به عنوان عاملی موثر در توسعه گردشگری در این منطقه باشد.

در این زمینه ابوالقاسم خسروپور بخشدار بخش مرکزی نورآباد در گفت‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری فارسدر دلفان از آماده شدن روستای سرمرنگ در این مسیر جهت پذیرایی از مهمانان نوروزی خبر داد و گفت: روستای بکر و طبیعی سرمرنگ در منطقه میربگ دلفان آماده استقبال از مسافران نوروزی است.

وی روستای سرمرنگ را به دلیل وجود طبیعتی جذاب و بکر، نزدیکی با آبشار دیدنی و زیبای سوله، همچنین وجود تپه‌های باستانی، درختان کهنسال و معماری منحصر به‌فرد آن در مسیر دسترسی برای پذیرایی از مهمانان نوروزی بسیار مناسب دانست و از همه گردشگران و بازدیدکنندگان و مهمانان نوروزی جهت بازدید از این آبشار و سکونت در این روستا دعوت کرد.

روستای نمونه گردشگری در دهستان میربگ جنوبی

این روستای نمونه گردشگری در دهستان میربگ جنوبی و 55 کیلومتری جنوب غربی شهر نورآباد دلفان واقع شده است.

ابوالقاسم خسروپور این روستا را به دلیل قرار گرفتن در مسیر ارتباطی امامزاده پیرمحمد(ع)، بابابزرگ و مجاورت با کوه شگفت‌انگیز مهراب کوه برای تبدیل شدن به یکی از قطب‌های گردشگری روستایی در استان لرستان مناسب دانست.

این مسئول در ادامه یادآور شد: طی برنامه‌ریزی‌های انجام شده، توسط مسئولان و همکاری اهالی این روستا روستای سرمرنگ آماده پذیرایی و استقبال از مسافران نوروزی است و سفر به این منطقه بکر و زیبا، زمینه مناسبی را برای آشنایی گردشگران و توریست‌ها با معماری منحصر به‌فرد روستایی و طبیعت دست نخورده آن فراهم می‌کند.

بخشدار بخش مرکزی وجود مردمی مهمان‌نواز و خون‌گرم را در شهرستان دلفان و منطقه میربگ از ویژگی‌های بارز این منطقه برشمرد.

وی مناطق دیدنی در بخش مرکزی را علاوه بر آبشار سوله، آبشار سماق،آبشار غسلگه، مقبره حسن گاویار مسیر بسیار دیدنی و زیبای دسترسی به سد معشوره (گاوشمار) که به علت گرم بودن این منطقه بسیار سرسبزتر و دیدنی‌تر بوده و همچنین زیارتگاه امامزاده ابراهیم معروف به بابابزرگ و امامزاده محمد معروف به پیرمحمد و همچنین منطقه کوهستانی و بکر مهراب کوه با طبیعتی دیدنی و وجود درختان طبیعی و زیباست.

حسن نوری یکی از فعالان فرهنگی دلفان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس وجود طبیعتی زیبا و رویایی در این شهرستان را که خوشبختانه در بسیاری از نقاط دست نخورده و بکر باقی‌مانده نعمتی خدادادی برای این منطقه دانست و گفت: با برنامه‌ریزی، تلاش و توجه ویژه مسئولان می‌توان شهر دلفان را به عنوان منطقه‌ای توریستی در استان لرستان و ایران مطرح کرد و از این طریق ضمن ایجاد درآمدزایی و اشتغال زمینه مطرح شدن نام دلفان را در ایران اسلامی ایجاد کرد.
——————————–
گزارش از حسینعلی حسینی
——————————–

انتهای پیام/2304/الف30/ظ1004

 

Comments are closed.