چرا نماز شب این همه اهمیت دارد؟

چرا نماز شب این همه اهمیت دارد؟

 منبع مطلب  :خبرگزاری شبستان

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی گفت: به دلیل اینکه نماز شب بیش از سایر نمازها دارای اخلاص است اثرات معنوی بسیاری برای اقامه کننده آن دارد.

 

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدباقر میردامادی، نماینده حضرت آیت الله نوری همدانی در تهران گفت: خداوند در قرآن می فرماید وَبِالْأَسْحَارِ هُمْيَسْتَغْفِرُونَ یعنی ای بندگان من در دل شب بیدار شده و طلب استغفار کنید.

 

وی ادامه داد: باید ما بندگان رابطه فراوانی با خدا داشته باشیم و هیچگاه خدا را فراموش نکنیم که یاد خدا در همه حال و هر زمان نیکوست.

 

وی ادامه داد: هرگاه انسان پس از خواب بیدار شد باید خدا را شکر کند زیرا نعمت حیات مجددا به او اعطا شده است.

–  هیچ وقتی را نداریم که آدم بخواهد از خدا دور باشد، خاطرنشان کرد: اما بهترین اوقات برای راز و نیاز با خدا بعد از نیمه شب می باشد همچنان که قرآن فرموده است مومنان کسانی هستند که در سحر و میانه شب از خواب بیدار می شوند و از خدا طلب استغفار می کنند.

 

مدیر حوزه علمیه حاج ابوالفتح در همین ارتباط گفت: یکی از نشانه های مومنان طبق روایات طلب استغفار در دل شب است.

 

وی گفت: فلسفه اهمیت نماز شب این است که ریا و خودنمایی ندارد چرا که ممکن است فردی نمازهای یومیه را برای خودنمایی در برابر دیگران اقامه کند اما نماز شب زمانی اقامه می شود که همه خواب هستند.

 

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی افزود: وقت نماز شب زمانی است که کمتر کسی متوجه انسان است لذا نماز شب مصداق خالصاً لوجه اللّه و قربت الی الله است.

 

–     نماز شب 11 رکعت است، 4 تا دو رکعتی مانند نماز صبح، یک دو رکعتی که مانند نماز صبح است و تنها نیتش باید نماز شب باشد و یک رکعت نیز نماز ذکر که به این صورت خوانده می شود بعد از حمد و سوره هفت مرتبه این عبارت را بگویند هذا مَقامُ الْعائِذِ بکَ منَ النّار و بعد از آن 70 مرتبه استغفرالله بگوید سپس در حالی که دست راست را بلند کرده است 300 مرتبه العفو بگوید و سرانجام برای 40 مؤمن دعا کنند.

 

خصوصیت  این نماز این است که فرد در دل شب در حالی که دیگران خواب هستند بیدار شده، وضو گرفته، خدا را مناجات کرده، گناهان خود را برشمرده و ضمن گریه از خدا طلب توبه و رهایی از آتش جهنم می کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی در پایان خاطرنشان کرد: مشخص شد که اهمیت فلسفه نماز شب در این است که فرد به دور از ریا و خودنمایی و در نهایت اخلاص از خدا طلب استغفار می کند.

 

پایان پیام/ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.